آیا ناظران باید نقشه های مصوب را امضا کنند؟

امضا نقشه توسط مهندس ناظر اجباری است؟

❓آیا مهندسان ناظر نظام مهندسی ملزم به مهر و امضای نقشه های مصوب هستند؟

آیا باید نقشه های مصوب توسط مهندسان ناظر مهر و امضا شود؟

✅پاسخ : خیر .مهندسان ناظر نظام مهندسی چنین وظیفه ای ندارند.

 

فیلم بررسی امضا نقشه های مصوب توسط مهندسان ناظر 

 

 

 

  • نامه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان 

پاسخ شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به استعلام در مورد مهر و امضا نقشه ها توسط ناظر ساختمان:

قانون وظیفه ای برای مهر و امضای نقشه توسط ناظران تعیین نکرده و صرفا به عهده طراحان است.

عدم الزام ناظر به امضا نقشه شورای مرکزی
عدم الزام ناظر به امضا نقشه ،شورای مرکزی

 

  • نامه دفتر توسعه مسکن وزارت راه و شهرسازی:

پاسخ وزارت راه و شهرسازی به استعلام در موردمهر و امضا نقشه ها توسط ناظر ساختمان:

امضای نقشه های ساختمان توسط مهندس ناظر که بعضا دلالت بر قبول تعهد در غیر از حدود صلاحیت ناظر تلقی خواهد شد. موضوعیتی نداشته و ناظر ساختمان با ارائه (مهر و امضاء) برگ تعهد نظارت مسئولیت نظارت بر اجرای نقشه های مربوط به ساختمان مورد نظارت خود را متعهد می گردد.

در زیر نمونه ای از برگه تعهد نظارت ناظر برق در شهر تهران برای آشنایی همکاران آورده شده است.

 

برگه تعهد نظارت برق تهران
برگه تعهد نظارت برق شهرداری تهران

 

تصویر اصل نامه وزارت خانه در پاسخ به استعلام اینکه آیا ناظران ملزم به مهر و امضا نقشه ها هستند  و متن نامه برای اطلاع و دانلود همکارن آورده شده است.

 

 

امضا نقشه توسط ناظر

 

جمهوری اسلامی ایران وزارت راه و شهرسازی

تاريخ : شماره پیوست : ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۲۳۱۸/۴۳۰

جناب آقای مهندس یادگاری مدیر کل محترم راه و شهرسازی استان یزد

با سلام احتراما بازگشت به نامه شماره ۹۶۴۷۱ مورخ ۱۳۹۹۱۲/۱۰ موضوع استعلام لزوم امضای نقشه ها توسط مهندسان ناظر، به آگاهی می رساند به استناد مفاد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن، مسوولیت تعهد نظارت بر پروژه ساختمانی، با توجه به حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال برعهده مهندس ناظر اعم از حقیقی یا حقوقی می باشد که این تعهدی در قالب ارائه برگ تعهد نظارت از سوی ناظر عنیت می یابد .

در این راستا، مسئولیت صحت طراحی، محاسبه و نظارت برای اشخاص حقوقی نیز به عهده مدیرعامل یا ريس شخص حقوقی است و امضای وی رافع مسئولیت طراح، محاسب و ناظر نیز نخواهد بود .

ضمنا یادآور می شود به منظور رعایت ماده ۲۲ آئين نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون یاد شده نقشه ها و سایر مدارک فنی پس از کنترل و تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و مراجع صدور پروانه ساختمانی می بایست به مهندس ناظر ارایه گردد و ناظران مکلفند بر عملیات اجرایی ساختمانی که تحت نظارت آنها احداث می شود از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه ساختمان، نقشه ها و محاسبات ضمیمه آن نظارت نموده و نسبت به انجام سایر وظایف قانونی نیز به نحو مقتضی اقدام نمایند.

همچنین به استناد مفاد پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری شهرداری با سایر مراجع صدور پروانه موکلفند تنها نقشه هایی را بپذیرند که حسب مورد توسط طراح حقیقی یا مسئول دفتر مهندسی طراحی یا طراح حقوقی به اتفاق طراح حقیقی ذیربط آن در حدود صلاحیت و ظرفيت مربوط أمضاه و مهر شده باشد.

بر این اساس، امضای نقشه های ساختمان توسط مهندس ناظر که بعضا دلالت بر قبول تعهد در غیر از حدود صلاحیت ناظر تلقی خواهد شد. موضوعیتی نداشته و ناظر ساختمان با ارائه (مهر و امضاء) برگ تعهد نظارت مسئولیت نظارت بر اجرای نقشه های مربوط به ساختمان مورد نظارت خود را متعهد می گردد.

پایان نامه دفتر توسعه مسکن وزارت راه و شهرسازی

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

⛔️لذا اگر شهرداری یا دیگر مراجع در محل فعالیت شما، این الزام غیر قانونی  ؛ یعنی اجبار به مهر و امضا نقشه ها توسط ناظر را تحمیل می‌کنند، حتما با تکیه بر موارد قانونی فوق الذکر از ادامه این رویه جلوگیری نمایید.

 

اگر در حوزه نظارت نظام مهندسی فعال هستید دوره گزارش نوسی و نظارت حرفه ای راهنمای نظارت حرفه ای شما است.

دوره گزارش نویسی برق
نظارت حرفه ای و گزارش نویسی

3 دیدگاه برای “آیا ناظران باید نقشه های مصوب را امضا کنند؟

  1. محمدرضا گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    آیا مهر و امضای نقشه ها توسط ناظرین می توانند مشکلات حقوقی برای ناظر داشته باشد؟ برای مثال با ارجاع پرونده نظارت به ناظرین، در نظام مهندسی نقشه ها به ناظرین داده می‌شود و نظام مهندسی میگه نقشه ها رو مهر و امضا کنید، در آن زمان فرصتی برای کنترل و انطباق نقشه ها با یکدیگر یا اینکه نقشه ها ایرادات یا نواقصی دارد یا ندارد برای مهندسین ناظر وجود ندارد، حالا اگر ناظر مهر و امضا بکند و بعدا مشخص شود نقشه ها ایراداتی دارند آیا مالک یا نظام مهندسی می تواند ادعا کند که امضای ناظر به این معنی است که نقشه ها را کنترل کرده و مورد تائید ناظر می باشد؟! یا بگویند خوب اگر نقشه ها ایرادی داشته چرا مهر و امضا کردید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *