برقگرفتگی و فوت ۷ کارگر بر اثر تجاوز به حریم برق

برق گرقتگی ۷ کارگر

تجاوز به حریم شبکه های برق یکی از موارد شایع برق گرفتگی در کارگاه های ساختمانی و فوت و جرح کارگران است.

طبق مبحث دوازدهم و آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی ، یکی از اولین اقدامات لازم قبل از شروع عملیات ساختمانی و در حین اجرا کنترل حریم خطوط برق و عدم تجاوز به حریم مصوب خطوط برق است.

پرونده ای که در ادامه بازخوانی میشود بسیار آموزنده و در عین حال دردناک است.

در سال ۱۳۹۲ در تهران ساختمانی اقدام به اخذ پروانه ساختمان و  سپس شروع به ساخت مینماید.

یک دکل برق فشار قوی در ضلع شمال غربی ملک وجود داشت که دارای فاصله ای حدود ۲۸ متر از ساختمان بود و طبق جدول حریم مصوب  ، خود ملک در حریم نبود و به همین جهت پروانه صادر شده بود.

این ساختمان دارای گود ۱۵ متری بود و سازنده پس از گود برداری و اجرای فنداسیون اقدام به برپایی تاورکرین مینماید . تاور کرین فوق دارای بوم ۱۸ متری بود.

فوت هفت کارگر بر اثر برق گرفتگی

کنترل و پایش بر عدم نقض حریم باید دایم و در تمام مراحل پروژه و تمام تجهیزات و عوامل باشد

اگرچه  خود ساختمان در حریم قرار نداشت و شهرداری حدود حریم را کنترل و پروانه را صادر نموده بود ولی متاسفانه سازنده ( که همان مجری بود)  و البته  مهندسان ناظران ؛‌مفاد مبحث دوازدهم و آیین نامه های حفاظتی کارگاه های ساختمانی در مورد لزوم کنترل و پایش حریم خطوط برق  را مدنظر قرار ندادند.

 

با توجه به طول بازوی تاور ، در صورت قرار گیری تاور در ضلع شمال غربی قطعا حریم نقض و بازو به چند متری خطوط میرسید. متاسفانه به این مساله توجه نشده و بازو در ضلع شمال غربی نصب میشود.

 

در ماه ابتدایی مشکل خاصی به وجود نیامد اما در یک روز ، در چرخش تاور متاسفانه فلوی مغناطیسی شدیدی ایجاد شده و راننده تاور به همراه شش کارگر که مشغول آرماتوربندی بودند درجا دچار برقگرفتگی شده و  به طرز فجیعی فوت میکنند.

گزارش نویسی

مبانی نظارت و گزارش نویسی در نظام مهندسی

در این دوره جامع، اصول و پایه قوانین و چگونگی نظارت در سیستم ساخت و ساز شهری را مرور میکنیم .سپس با بررسی مرحله به مرحله ، چگونگی گزارش نویسی صحیح یک ناظر برق را مرور خواهیم کرد و تمرین هایی از نمونه اجراهای واقعی را انجام خواهیم داد.

مشاهده جزییات و تهیه دوره جامع گزارش نویسی

آرای دادگاه پس از کارشناسی

پرونده به دادسرای کیفری ارجاع میشود و ابتدا به کارشناس تک نفره و سپس به هیات سه نفره ارجاع شده و نظر هیات سه نفره برای قاضی مورد تایید قرار گرفت .

قاضی برای چهار نفر درصد تقصیر در نظر گرفت:

ناظر برق :۱۵ درصد تقصیر

ناظر هماهنگ کننده:۱۰ درصد تقصیر

سازنده :۵۰ درصد تقصیر

مجری ذیصلاح : ۲۵ در صد تقصیر

دفاعیات ناظران چه بود؟آیا مسموع دادگاه قرار گرفت؟

اولین نفر که مورد فراخوان قرار گرفت ناظر برق بود .

ناظر برق در دفاع از خود بیان کرد که مسیولیت من از زمان اجرای عملیات برقی و شروع لوله کشی است یعنی من عملا بعد از عملیات سفت کاری شروع وظیفه دارم و لذا اصلا موضوع ارتباطی با من ندارد!!

 

البته که این دفاع غیر مستند و غیر قابل پذیرش بود.

به چه دلیل ؟

 

زیرا طبق قانون شروع مسیولیت ناظران ،همزمان با صدور پروانه است و هریک از ناظران در حوزه صلاحیت خود در کل دوره اجرا باید نظارت داشته باشند و بخصوص بحث کنترل رعایت ایمنی و حفاظت موضوع مبحث دوازدهم را انجام دهند.

 

لذا ناظر برق با محکومیت سنگین ۱۵ درصد تقصیر ار دیه ۷ مرد مسلمان روبرو شد و متاسفانه بیمه هم نداشت .

ناظر هماهنگ کننده در دفاع از خود بیان کرد که این مساله در حوزه صلاحیت من نمیباشد

کارشناسان بیان کردند که ناظر هماهنگ کننده باید نظر دیگر ناظران را جویا میشد و در مورد محل نصب تاور نظر دیگر ناظران را استعلام مینمود.

ایشان حتی اگر استعلام کرده ولی پاسخی دریافت نمیکرد احتمال تبریه وی وجود میداشت.

ساختمان دارای مجری ذیصلاح در پرونده بود که البته صوری بود ولی با توجه به اینکه قانون چیزی به نام صوری و اسمی بودن را نمیپذیرد و چنین چیزی بی معنا است ،  وی دچار محکومیت ۲۵ درصدی شد

 

شهردای و اداره برق درگیر نشدند برای اینکه حریم قانونی ملک رعایت شده بود

 

نکته مهم در اینجا این است که این ساختمان باید مامور ایمنی میداشت و ناظران طبق مبحث دوازدهم باید درخواست افسر ایمنی میکردند

 

اگر مامور ایمنی در کارگاه حضور میداشت قطعا هم شرایط متفاوتی حاکم میشد و چه بسا سانحه رخ نمیداد و از طرف دیگر درصد ها متفاوت می بود.

مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان بند ۱۲-۱-۵-۵:

در کارگاه های با زیر بنای بیش از ۳۰۰۰ متر مربع و یا ۱۸ متر ارتفاع از روی پی معرفی شخصی ذیصلاح به عنوان مسئول ایمنی ، بهداشت کار و حفاظت محیط زیست الزامی می باشد.

در این زمینه و وظایف مامور ایمنی مقاله کامل زیر را مطالعه کنید

 

مطالعه مقاله
مسئول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی

7 دیدگاه برای “برقگرفتگی و فوت ۷ کارگر بر اثر تجاوز به حریم برق

  1. لعیا محمودی گفته:

    ممنون از شما
    من سعی میکنم در گزارشاتم احتمال وقوع خطری رو هم متذکر بشم و در مورد داربست ضمن تاکید به مالک در گزارشاتم مینویسم که اجرای داربست باید با همانگی ناظر برق و مسئول ایمنی باشد ولی هیچوقت هماهنگ نمیشه😏

    • آواتار کاربر
      علیرضا سجاد| alireza sajad گفته:

      سلام و درود
      مهم این است که شما نظارت مستمر خود را داشته باشید و گزارشات را در موعد ارایه کنید .
      در این حالت در صورت وقوع حادثه شما نگرانی ندارید چون وظیفه خود را انجام داده اید (مشروط به ارایه گزارش صحیح و در موعد مقرر به نهاد صدور پروانه و در موارد ایمنی به بازرسی ایمنی اداره کار)
      ناظر در سیستم نظام مهندسی یک گزارش دهنده است و وظیفه اقدام بر عهده نهاد صدور است.
      موفق باشید.

  2. بهنام سلیمیان گفته:

    درود بر جناب سجاد عزیز
    ناظر برق ساختمانی 5 طبقه هستم که در مرحله فونداسیون قرار دارد، در فاصله 2.5 متری از ساختمان خطوط برق 20 کیلوولت قرار دارد.
    طبق جدول پیوست 7 مبحث 13 حریم رعایت شده است ولی به هنگام بتن ریزی و عملیات نما کاری این حریم نقض خواهد شد.
    وظیفه من به عنوان ناظر چیست؟

    • آواتار کاربر
      علیرضا سجاد| alireza sajad گفته:

      سلام و درود
      ساختمان در حال حاضر مشکل حریم ندارد
      شما میتوانید در قالب تذکر به ناظر هماهنگ کننده ( در صورت وجود) ،مجری ذیصلاح و کارفرما ؛ لزوم رعایت حریم شبکه های نیرو و مسایل ایمنی مرتبط مطابق با مبحث دوازدهم مقررات ملی وآیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی را متذکر و خواستار هماهنگی با شرکت توزیع جهت کنترل و ایمن سازی شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *